soya 

Soya Proteini ve Osteoporoz Riski

Osteoporoz, 15-20 milyon Amerikalıyı etkileyen yaygın bir durumdur. Östrojen eksikliğinin, menopoz sonrası kadınlarda osteoporoza önemli katkısı bulunmakta gibi görünmektedir. Kuvvetli antiöstrojen tamoxifen’ osteoporoz oluşumu riskini azaltmaktadır (15), soya izoflavonları da benzer bir etki gösterebilir. Epidemiyolojik araştırmalar, daha fazla soya proteini alan vejeteryan kadınların hem hayvansal, hem de bitkisel gıdalar alan kadınlardan daha düşük osteoporoz oranına sahip olduğunu göstermektedir (1). Son araştırmalar, ovaryumu çıkarılmış iki sıçan modelinde genistein uygulamasının kemik kaybı oranını düşürdüğünü göstermiştir (16). Soya proteini ve izoflavon alımı ile osreoporoz oranı arasındaki ilişkiyi incelemek için detaylı araştırmalar gerekir.

 

Uygulamayla İlgili Hususlar
Soya proteini ürünleri yaygın olarak bulunabilir ve çoğu süpermarketten satın alınabilir. Soyalı içecekler, tofu, dokulu soya proteini, izole soya proteini ve soya unu yiyecek olarak ya da ana yemek lere, hamur işlerine ve diğer yiyeceklere ilave edilerek kullanılabilir. Bazı izole soya proteini ürünleri standart miktarda genistein içerir ve göğüs kanserine, osteoporoza veya menopoz semptomlarına karşı soya izoflavonlarının koruyucu etkilerini arayan kadınlar tarafından seçilmelidir. Bazı dokulu soya pro teinleri minirnum miktarda soya izoflavonu içerir. Erkekler ve kadınlar günde iki soya proteinli porsiyonla serum kolesterolü seviyelerinde önemli azalmalar sağlayabilir. Bu, yaklaşık 8 g soya protei ni veren bir soyalı içecek ve yaklaşık 15-20 g soya proteini içeren bir başlangıç yemeğini (antre) kap sayabilir. Bu soya proteini alım seviyesi serum kolesterolü seviyelerini yaklaşık %7-10, tahmini koroner kalp hastalığı riskini de %15-20 düşürebilir.